Dziecko już od najmłodszych lat uczy się przez zabawę, dlatego warto jak najwcześniej podsuwać mu zabawki, które będą stymulować jego zmysły i funkcje poznawcze. Nie bez znaczenia pozostaje także ich wpływ na kreatywność oraz prawidłowy rozwój.
Zabawa na poszczególnych etapach rozwoju malucha
Już w pierwszych dniach swojego życia niemowlę zaczyna się bawić — dotyka interesujących go przedmiotów, uderza nimi w łóżeczko czy też przygląda się kręcącej i grającej zawieszonej nad nim karuzeli. Kiedy maluch jest starszy, zaczyna wodzić wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami. Gdy kończy pół roku, zazwyczaj zaczyna już raczkować, umie dopełznąć do interesującego go przedmiotu, czy przewrócić stronę w książeczce. Zaczynają interesować go bajki oglądane w telewizji. Dziecko w wieku około 18 miesięcy umie już zbudować pierwsze konstrukcje z klocków. Najlepiej wtedy wybrać klocki drewniane, które są przyjazne dla maluszka. Taka zabawa nie tylko świetnie rozwija chwyt dziecka, jego funkcje poznawcze, ale także uczy cierpliwości np. kiedy zbudowana z nich wieża się rozpada.
Dziecko i jego ulubione zabawki
Z wiekiem dziecko dzięki zabawie poznaje coraz więcej uczuć i umiejętności. Kilkuletni chłopczyk bawi się samochodami, a dziewczynka bawi się w dom — w ten sposób dzieci naśladują zachowania dorosłych, a jednocześnie uczą się pewnych uczuć — takich jak empatia, współczucie, miłość i szacunek. Bardzo często ulubiony miś lub lalka jest dla dziecka niemal członkiem rodziny. Starsze dzieci zaczynają układać puzzle, które uczą ich koncentracji, logicznego myślenia I skupienia. Drewniane zabawki edukacyjne pomagają dziecku nabyć nowych umiejętności, np. starsze dzieci mogą uczyć się na nich sznurowania butów, czy układania bardziej bądź mniej skomplikowanych obrazków przy pomocy drewnianych puzzli. Dzieci kończące przedszkole lub rozpoczynające szkołę często sięgają po gry edukacyjne rozwijające umiejętności matematyczne, plastyczne lub językowe.
Dlaczego nauka przez zabawę jest bardziej efektywna
O ile małe dzieci nie są zmuszane do nauki, więc swobodnie mogą przy pomocy zabawek edukacyjnych poznawać kolory, kształty, dźwięki, o tyle starsze dzieci często są zobligowane do nauki. Dziecko nie lubi być do niej zmuszane, czując presję i wymagania rodziców. Bawiąc się przy pomocy zabawek edukacyjnych dziecko w swobodny, pozbawiony presji sposób nabywa nowe umiejętności, których zdobycie podczas standardowej nauki mogłoby mu przyjść z większą trudnością. Zabawki edukacyjne są więc nie tylko rozrywką, ale i narzędziem, które ma realny wpływ na rozwój dziecka.