Nie jest tajemnicą, że Polacy mają coraz większą świadomość na temat ekologii. Segregacja śmieci nie powoduje już zdziwienia na twarzach sąsiadów, a konsumenci coraz więcej czasu poświęcają na czytanie etykiet produktów spożywczych, odrzucając te zawierające w składzie całą tablicę Mendelejewa. To nie jest jednak przejściowa moda, a zdrowy rozsądek, który podpatrujemy u zachodnich sąsiadów.
Bo tam, to co jest normą, u nas wciąż jest nowe. Podobnie jest w kwestii kosmetyków naturalnych. Świetnym przykładem jest czeska marka kosmetyków naturalnych RENOVALITY, która właśnie wchodzi na polski rynek. – Już sześć lat temu nasze kosmetyki skradły serca czeskich klientów. Zaczynaliśmy od niewielkiej działalności, by już po dwóch latach nasze produkty sprzedawały się w milionach sztuk – zdradza Olga Horáková, która wraz z Petrem Navrátil stworzyła firmę rodzinną Renovality.
Eko znaczy świadomie
Wiele osób wciąż kojarzy kosmetyki naturalne z maseczką z ogórka lub peelingiem z kawy, które można zrobić samemu z produktów dostępnych w lodówce. Jest w tym nieco prawdy, jednak produkcja naturalnych kosmetyków to zazwyczaj skomplikowany proces. – Mamy producentów na całym świecie. Niektóre nasze surowce pochodzą nawet z Australii, gdzie są prasowane i wysyłane na linię produkcyjną w Czechach. – przyznaje Petr Navrátil z Renovality. Dodatkowo każdy sprzedawany produkt musi zostać dopuszczony do obrotu po uprzednim zbadaniu. – Regularnie oddajemy nasze kosmetyki do certyfikowanych laboratoriów, które nie tylko badają ich wpływ na organizm człowieka, ale także skuteczność działania. Pod tym względem nie różnimy się od rynku kosmetyków zawierających w składzie chemię. – dodaje Olga Horáková. Jednak jak przyznają założyciele firmy Renovality, użytkownicy kosmetyków naturalnych znacznie różnią się od tych sięgających po produkty syntetyczne. Przede wszystkim są zdecydowanie bardziej wymagający. A to głównie za sprawą poziomu wiedzy na temat kosmetyków naturalnych. Osoby wybierające produkty naturalne to najczęściej osoby, które już wcześniej żyły w zgodzie ze środowiskiem, a kosmetyki to kolejny element ich sposobu na życie. Skuteczność naturalnych kosmetyków jest dla nich dodatkowym argumentem na pożegnanie się z chemią.
Natura wie co dobre
Potwierdza to Ewa Wojcieszyk, która na co dzień pracuje w jednej z warszawskich firm IT. – Mimo, że jestem już dorosłą kobietą wciąż zmagałam się z problemami skórnymi. Wypróbowałam chyba wszystkie kremy i maści dostępne na drogeryjnych półkach i nic nie pomagało. Zupełnie przypadkiem trafiłam na olejek Tea Tree od Renovality. Byłam zaskoczona, gdy jego działanie widoczne było już następnego dnia po użyciu – mówi trzydziestopięcioletnia warszawianka. Czeska marka może pochwalić się setkami zadowolonych klientów. M.in. dlatego, że oferuje całe spektrum produktów wykonanych wyłącznie z naturalnych składników. Klienci mogli je bliżej poznać podczas niedawnych targów kosmetyków naturalnych Ekotyki zorganizowanych w Katowicach. Produkty Renovality zrobiły tam prawdziwą furorę.
Jak zdradzają właściciele firmy, hitem u naszych południowych sąsiadów okazało się serum hialuronowe, o wyjątkowych właściwościach przeciwzmarszczkowych. – Wiele kobiet zrezygnowało z dodatkowych zabiegów kosmetycznych, po tym jak zaczęły stosować nasze serum hialuronowe. Po nasze kosmetyki sięgają także mężczyźni i rodzice niemowlaków. Balsam BOBO, zawierający m.in. masło shea oraz olej morelowy idealnie nawilża i koi wrażliwą skórę dzieci. – przyznaje Olga Horáková.
Naturalny biznes
Chociaż lobby światowych firm kosmetyków syntetycznych nie daje za wygraną, to “naturalsi” skutecznie rozpychają się na rynku kosmetycznym, zajmując należne im miejsce. Właściciele marki Renovality prowadzili niegdyś firmę o nazwie Maxivitalis, oferującej suplementy diety z naturalnych ekstraktów. Widząc rozmach z jakim działają oraz zainteresowanie konsumentów, przedsiębiorcy otrzymali propozycję współpracy od bardzo dużej czeskiej firmy Simply-You. Tak powstała spółka PharmaFit, która szybko stała się liderem naturalnych kosmetyków na czeskim i słowackim rynku. Mimo skali na jaką zaczęło działać przedsiębiorstwo, właścicielom udało się zachować rodzinny charakter firmy. Choć, na polskim rynku kosmetyki naturalne nie są aż tak popularne jak na zachodzie, to firma dostrzegła rosnące zainteresowanie polskich konsumentów ich produktami. Szlaki przecierają m.in. celebrytki znane z pierwszych stron gazet, które firmują kosmetyki naturalne swoją twarzą. Dotychczas nie było jednak na polskim rynku firmy oferującej tak szeroką gamę produktów jak RENOVALITY.